Marketing – 1. týždeň

Výber doplnkových zdrojov k prednáške:

Tento týždeň sa niesol v znamení dvoch udalostí, ktoré sú s marketingom významne späté. V pondelok sme oslavovali deň zaľúbených a deň predtým prebehlo finále Super Bowl LVI, ktoré je odborníkmi označované ako najväčší televízny reklamný sviatok. Pripravil som pre vás k obom udalostiam zopár faktov, ktoré vás určite zaujmú. Poďme na to:

Sviatok sv. Valentína

Poznáte históriu tohto sviatku? Portál Veda na dosah podáva faktami nabitú odpoveď na to, kto bol svätý Valentín a prečo je patrónom zamilovaných?

Sviatok sv. Valentína je úzko spätý s marketingom. Vedeli ste, že podľa každoročne zostavovaného ukazovateľa Mastercard Love Index za posledných desať rokov vzrástli valentínske výdavky celosvetovo o 180% a v Európe dokonca o 648%. Na Slovensku sa romanticky podfarbené výdavky za rovnaké obdobie zvýšili o 427%, v prípade kvetov až o neuveriteľných 1044%. Prečítajte si pár zaujímavých poznatkov z výskumov a článkov venovaných práve tomuto dňu zaľúbených:

Finále Super Bowl LVI

Ako prvé vám odporúčam prečítať si výstižný komentár Tonyho Dúbravca a analýzu vybraných reklám mesačníka Stratégie k tohtoročnému finále Super Bowl LVI ( 56 🙂 ). A následne vás určite poteší playlist reklamných spotov z finále (sú naozaj TOP) a tiež legendárne Pepsi Halftime Show s famóznymi Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige, Kendrick Lamar, Eminem a 50 Cent.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLjncHZSg0GNE0E6NmAoRrbEYu8JxwPeXf

Prehĺbenie teórie z prednášky:

V tejto časti Vám ponúkneme každý týždeň prehĺbenie teórie, ktorú sme prebrali na prednáške. Pôjde najmä o podcasty, videá, odborné a vedecké články, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť preberanú problematiku. Tento týždeň to bude praktický pohľad na marketingové koncepcie od Philipa Kotlera z dieľne spoločnosti Levosphere a tiež zaujímavo podané vysvetlenie Maslowovej pyramídy potrieb. Určite si ich vypočujte a pozrite.

Biznis príbehy:

V tejto časti budeme pravidelne spoznávať príbehy (succes story ale aj faily) firiem, pre ktoré je orientácia na zákazníka a implementácia nástrojov marketingového mixu neoddeliteľnou súčasťou ich podnikania.

Pár námetov na premýšľanie:

Na prednáške sme si predstavili podstatu marketingu a zadefinovali sme si základné pojmy späté s marketingom. Medzi nimi najmä pojmy ako potreba, želanie a hodnota. Tento týždeň začíname veľmi zľahka a tak si pozrite podklady k prednáške v MS TEAMS a na tejto stránke ešte raz a pokúste sa zodpovedať na otázky:

  • Ktoré potreby z Maslowovej hierarchie potrieb pomáhajú spotrebiteľom napĺňať firmy Dedoles a GymBeam?
  • Prezrite si playlist reklám z posledného finále Super Bowl LVI a zamyslite sa nad tým, prečo sú firmy ochotné zaplatiť takmer 7 miliónov $ za 30 sekundový reklamný spot počas tohto finále?
  • Vysvetlite čo má podľa Vášho názoru spoločné sviatok sv. Valentína s marketingom?

A nezabudnite na učebnicu 🙂

HANULÁKOVÁ, E. a kolektív. 2021. Marketing: Nástroje, stratégie, ľudia a trendy. Bratislava: Wolters Kluwer. 364 strán. ISBN 978-80-571-0438-4

Vysokoškolská učebnica prináša nový pohľad na moderný marketing 21. storočia. Pútavým spôsobom vysvetľuje jeho súčasnú podobu, princípy, nástroje a procesy. Čitateľom načrtáva budúcnosť marketingu ako podnikovej filozofie a koncepcie riadenia a podnikania. Ambíciou autorov je, aby vyvrátili niektoré mýty, ktoré marketing sprevádzajú v slovenských podmienkach od jeho začiatkov. Učebnica zdôrazňuje posuny, ktoré v marketingu nastali začiatkom 21. storočia, a takisto novú výzvu pre firmy, ktorou je tvorba a dodanie hodnoty pre zákazníka.

Výber doplnkových zdrojov k prednáške pre vás pripravil: